راه‌اندازی بازار بورس صنایع دستی در کشور


یک استاد هنرهای سنتی پیشنهاد راه‌اندازی بازار بورس صنایع دستی را داد و اعلام کرد این توانمندی در کشور وجود دارد.

یک استاد هنرهای سنتی پیشنهاد راه‌اندازی بازار بورس صنایع دستی را داد و اعلام کرد این توانمندی در کشور وجود دارد.

دکتر نامور مطلق در نشست فصلی مدیران و معاونان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: مطالبی که می‌خواهم عرض کنم چکیده 200 جلسه است که با اساتید مختلف صنایع دستی داشتیم. اول باید سوال که چرا باید صنایع دستی داشته باشیم که در جواب باید گفت مهم‌ترین علت آن هویت فرهنگی است و این صنعت نه تنها هویت ساز است بلکه قابل انتقال نیز هست.

وی اضافه کرد: توانایی اشتغال‌زایی بالا، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز و تمرکززدایی از مهم‌ترین نکات مثبت آن است و اصرار می‌کنیم که صنایع دستی را باید واگذار کرد و تکلیف این موضوع را یک بار برای همیشه در ارتباط با خصوصی شدن آن مشخص کرد.

مطلق یادآور شد: وضعیت فعلی صنایع دستی اینگونه است که مانند منطقه زلزله‌زده‌ای است که باید سریعا افراد زیر آوار را پیش پزشک برد و افرادی‌که آواره شد‌ه‌اند پیش روانشناس برد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید بانک ژنتیک صنایع دستی را کامل کنیم تصریح کرد: وضعیت فعلی هنرهای سنتی خوب نیست و البته شایسته نظام هم نیست کسانی که بیشترین شعار را در منطق ایرانی می‌دادند بیشترین تخریب را انجام دادند لذا باید این قطار را به ریل برگرداند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی صنایع دستی تخریب ساختار است گفت: احیاء ساختار کار سختی است به طوریکه در دو سال گذشته شاهد بودیم 4 معاون صنایع دستی عوض شد که این تاسف‌بار است.

مطلق با بیان اینکه پیشنهاد می‌دهیم فرش به هنرهای سنتی ملحق شود گفت: در حوزه تولید احیاء کارگاه‌های تولیدی و نظارت به کیفیت محصولات و ایجاد اعتماد می‌تواند آبروی چندهزارساله ما را حفظ کند. همچنین در حوزه بازار باید توجه به بازار داخلی جلب شود چرا که در حال حاضر متاسفانه این هنرهای خودمانی از کشورهای دیگر به ایران می‌آید.

وی افزود: باید بازار بورس صنایع دستی و هنرهای سنتی راه‌اندازی شود و این توانمندی در کشور وجود دارد همچنین در حوزه شغلی ارتقاء جایگاه اجتماعی هنرمندان سنتی که هم‌اکنون از دست رفته است باید صورت گیرد چرا که این هنرمند برای حفظ هویت کشور تلاش می‌کند.

مطلق همچنین با بیان اینکه ساماندهی و تامین امنیت کاری و بیمه‌های هنرمندان صنایع دستی از نکات دیگر مورد توجه در این حوزه باید قرار گیرد گفت: بسیار تاسف‌بار است که می‌بینیم هنرمندی 65 ساله برای بیمه شدن از این نهاد به آن نهاد می‌رود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش نیز باید ارتباط با فرهنگ از کودکستان و دبستان آغاز شود و هر فرد باید یک صنعت را بشناسد از طرف دیگر فرهنگستان هنرهای سنتی که در آن 100 نفر از برگزیدگان این هنر حضور داشته باشند ایجاد شود و جایگاهشان رصد شود.

وی افزود: در حوزه پژوهش باید تهیه جغرافیایی آرمانی صنایع دستی و تاسیس دهکده هنرهای دستی در دستور کار قرار گیرد. همچنین آرشیو ژنتیک صنایع دستی نیز در حال از بین رفتن است و باید به آن توجه داشت. از طرفی باید مطالعات بین رشته‌ای به عنوان مثال با جامعه شناسان و روان‌شناسان صورت گیرد تا بتوانیم زبان روز صنایع دستی را پیدا کنیم.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



چهار شنبه 6 شهريور 1392